عیب یابی موتور

ضربه زدن موتور موقع استارت و در حین کار

عیب یابی موتور

عیب یابی موتور

 

موتور در هنگام کار ضربه می‌زند (موارد مرتبط با سیستم سوخت‌رسانی) دلایل متعددی وجود دارند که موتورهای دیزل در زمان فعالیت با ضربه و کوبش به کار خود ادامه می‌دهند.

این مشکلات علاوه بر آنکه در صورت عدم توجه و به دنبال آن آسیب رساندن به دیگر بخش‌ها در دراز‌مدت خرج زیادی روی دست مالک می‌گذارند، همچون تمامی ایرادات فنی، در کوتاه مدت نیز روی کیفیت رانندگی، تاثیرات منفی می‌گذارند.

دلایل ضربه زدن موتور به شرح زیر است:

  • موتور روغن‌سوزی دارد:
  • روغن موجود در محفظه روغن زیاد است. روغن موجود در موتور ویسکوزیته کمی دارد. رینگ پیستون‌ها چسبندگی پیدا کرده‌اند.
  • زمان بندی تزریق سوخت صحیح نیست ویا دود سفید از اگزوز خارج می‌شود.
  • اگر در هنگام کارکرد موتور ضربه خفیف بود و دود سفید نیز از اگزوز خارج می‌شد، نشانه تنظیم نبودن زمان پاشش سوخت است.
  • دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود:

اگر در هنگام کارکرد موتور ضربه شدید بود و دود سیاه نیز از اگزوز خارج می‌شد، نشانه تنظیم نبودن زمان پاشش سوخت است.

انژکتورها خراب هستند و در پاشش سوخت صحیح عمل نمی‌کنند:

اگر انژکتورها خراب باشند، سوخت ارسالی سریع‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده پاشیده می‌شود. در این حالت به دلیل آنکه زمان‌بندی به مشکل خورده است، سوخت ارسالی بدون آنکه بازده و راندمان خوبی بر اثر احتراق داشته باشد، سریعا شعله‌ور شده، از بین می‌رود و به پیستون ضربه وارد می‌کند.

سوخت ارسالی به تمامی سیلندرها به یک اندازه و یا در یک زمان ارسال نمی‌شود:

در این حالت اگر سوخت تزریق شده در یک سیلندر، زودتر از بقیه سیلندرها تزریق شود، احتراق همراه با ضربه خواهد بود.

اگر سوخت ارسالی به یک سیلندر، از سوخت ارسالی به دیگر سیلندرها بیشتر باشد، علاوه بر آنکه احتراق حاصله به پیستون ضربه می‌زند، از درون سیلندر نیز صدا بلند می‌شود.

 

 دلایل زیادی برای کاهش افت قدرت موتور وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را ذکر می‌کنیم.

برای تشخیص سریع‌تر هر کدام از عیوب زیر می‌توان به رنگ و اندازه دود خروجی از اگزوز خودرو توجه کرد.

رنگ دود خروجی سیاه و مقدار آن زیاد است:

انژکتور خراب است و سوزن آن در زمان صحیحی نمی‌بندد.

کمربندهای دنده‌دار را چک کنید. ممکن است پیچ آن شل شده باشد.

مقدار سوخت ارسالی به سیلندرها تنظیم نیست.

سوخت ارسالی به یک سیلندر بیشتر است.

کوپلینگ موتور دچار لقی غیر مجاز شده است.

فشار تراکم موتور از اندازه لازم کمتر است و در نتیجه قدرت سوزاندن سوخت را ندارد. زمان‌‌بندی تزریق سوخت به هم خورده و سوخت ارسالی بعد از زمان تعیین شده ارسال می‌شود.

فنر سوزن یک یا چند انژکتور شکسته شده است. انژکتورها در زمان پاشش، نیروی لازم را ندارند و همین فشار کم سوخت پاشیده شده، باعث دود کردن خودرو می‌شود.

فنر بعضی از پلانجر‌ها بر اثر فشار زیاد و یا پایان عمر مفید شکسته‌اند و نیاز به تعویض دارند.

 

رنگ دود خروجی سفید و مقدار آن زیاد است:

کوپلینگ موتور لقی غیر مجاز دارد.

ساییدگی غلتک‌ها خیلی زیاد است.

زمان‌بندی تزریق سوخت به هم خورده و سوخت قبل از زمان تعیین شده پاشیده می‌شود. بادامک‌ها ساییدگی دارند.

 

دود خروجی از اگزوز کم است:

به دلیل ضعیف‌شدن فنر رگلاتور لیفتراک ، مرحله ارسال سوخت به موتور، زودتر از حالت طبیعی تمام می‌شود و جلوی ارسال سوخت گرفته می‌شود. در نتیجه سوخت ارسالی کمتر از مقدار لازم برای یک احتراق صحیح است و باعث دود کردن کم موتور و افت قدرت می‌شود.

به دلیل وجود مشکل در مدارات سوخت‌رسانی ‌یا خرابی انژکتورها، سوخت کافی به موتور نمی‌رسد.

کیفیت سوخت استفاده شده پایین است.

فیلتر اصلی و فیلتر‌های پمپ اولیه گرفتگی دارند.

زمان‌بندی ارسال سوخت به دلیل شل‌شدن پیچ کمربند دندانه‌دار بوش راهنما، به هم خورده است.

لوله‌های ارسال سوخت محکم و صحیح بسته نشده‌اند.

فشار لازم توسط پمپ انژکتور تامین نمی‌شود.

تایپت‌ها خراب هستند و حرکت رفت و برگشتی صحیحی ندارند.

فنر پلانجر شکسته است. غلتک و بادامک به دلیل فعالیت در فشار کاری غیر‌مجاز، تغییر شکل داده‌اند.