قطعات لیفتراک

تهیه قطعات اصلی لیفتراک و همواره دغدغه مصرف‌کنندگان لیفتراک بوده است.

ارائه قطعات اورجینال باکیفیت و تضمین کارکرد آن ازجمله وظایفی است که باید فروشندگان قطعات همواره به آن توجه نمایند.

در این متن نسبت به معرفی انواع قطعات لیفتراک و موارد مورد نیاز جهت تهیه آن ذکر گردیده است پیشنهاد می‌گردد همواره قطعه موردنظر را از شرکت که تخصصی و تولیدکننده و یا وارد کننده مستقیم قطعه است تهیه فرمایید.

بهترین مسیر برای تهیه آن شرکت ارائه‌کننده آن لیفتراک می‌باشد.

قطعات لیفتراک

توجه فرمایید که برخی قطعات لیفتراک‌های با یکدیگر مشابه می‌باشند و به‌عنوان‌مثال برخی قطعات لیفتراک TCM ژاپن را می‌توان روی لیفتراک‌های ساخت کشور چین پیدا کرد. (به دلیل همکاری کمپانی‌های سازنده لیفتراک در چین با ژاپن)

همچنین قطعات لیفتراک کوماتسو ژاپن و یا نیسان ژاپن را روی بقیه لیفتراک‌ها پیدا کرد.

به‌طور مثال در لیفتراک‌های دوگانه‌سوز (که با سوخت گاز و یا بنزین کار می‌کنند) موتور نیسان مدل NISSAN K25 بسیار معروف است که به‌زودی لیفتراک‌های نیسان، کوماتسو و همچنین لیفتراک‌های ساخت چین مانند هلی، lonking، zoomlion-chery ( زوملاین زوم لاین چری ) و … می‌توان پیدا کرد. لذا اغلب قطعات آن‌ها درزمینهٔ موتور آن مشترک می‌شود.

البته برخی موارد تشخیص آن تنها با اسم موتور و مدل آن قابل انجام است اما در بسیاری موارد، این موضوع را افرادی که در این زمینه تجربه‌دارند می‌توانند تشخیص دهند.

به‌ عنوان‌ مثال برخی از مدل‌های گیربکس لیفتراک‌ های چری که در حین تولید می‌شوند از قطعات گیربکس TCM ژاپن استفاده می‌کنند و این قطعات را می‌توان با یکدیگر جابجا کرد.

موتور لیفتراک

لیفتراک های موجود در ایران در بسیاری موارد موتور های مشابه یکدیگر دارند. که به‌طور کامل در مقاله (موتور لیفتراک) به آن اشاره‌ شده است.

موتورهای مانند میتسوبیشی، ایسوزو، تویوتا ف کوماتسو، ریکاردو و … از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

قطعات موتوری این دستگاه‌ها ممکن است از چین، ژاپن یا ترکیه یا امارت تهیه گردد اما در نهایت مرجع فروش معتبر و ضمانت کننده اطمینان خاطر را در کیفیت قطعه تضمین می‌نمایند.

موتور لیفتراک

گیربکس لیفتراک:

گیربکس اغلب لیفتراک‌ها در حال حاضر به‌صورت خودکار ارائه می‌گردد.

در لیفتراک‌های قدیم گیربکس‌های دستی روی لیفتراک‌ها استفاده می‌شد.

مزیت گیربکس های دستی این بود که ساده بودند و اغلب مکانیک ها نسبت به تعمیرات آن مسلط بودند اما در حالت خودکار نیازاست که تعمیرکار لیفتراک تخصصی و تجربه کافی را در این زمینه دارا باشد.

برخی مدل‌های لیفتراک‌های آلمانی مانندِ لینده و یا یوهان ریش بصورت هیدرو استاتیکی کار می‌کنند.

اگرچه این لیفتراک‌ها دارای کیفیت خوبی هستند اما تعمیر نگهداری آن‌ها کاملاً تخصصی بوده و حتماً باید در هنگام خرید به این موضوع توجه داشت.

سیلندر لیفتراک

سیلندر، پیستون، یاتاقان، میل لنگ ، سوپاپ دود ، سوپاپ هوا ، انژکتور ، سر سیلندر ، واشر سر سیلندر ، پمپ گازوئیل ، فیلتر هوا ، فیلتر گازوئیل ، فیلتر بنزین ، میل‌سوپاپ ، بادامک ، چرخ طیار ، فلایویل ، دنده فلایویل ، تسمه دینام،  استارت ، باطری لیفتراک ( باتری ) ، فنر ، کاسه‌نمد ، لاستیک ، ساق سوپاپ ، برش سیلندر ، دزدگیر یا دسته‌موتور لیفتراک، بلوک سیلندر لیفتراک، درب سوپاپ لیفتراک، واشر درب سوپاپ ، منیفولد ورود هوا ، منیفولد خروج هوا، اسیک موتور، فیل تایپیت ، شمع موتور، رینگ پیستون، خار پیستون و … که در موتورهای مختلف دیزلی، بنزینی و … ممکن است برخی قطعات لیفتراک اضافه یا کم شوند.

گیربکس لیفتراک
سیلندر لیفتراک دیزل

دکل لیفتراک:

دکل لیفتراک‌ها در چند مدل 2 کشو، 3 کشو، و 4 کشو با ارتفاع بالابری 3 ، 4 ، 4.5 ، 4.8 ، 5 ، 6 ، 7 متر ارائه می‌گردد.

این دکل‌ها می‌توان به‌صورت تک جک، دو جک ارائه شود که در حالت جفت جک کمی دید بازتری را ارائه می‌نماید.

از الحاقیات ، آپشن دکل لیفتراک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شاخک لیفتراک (از 1 الی 2 متر معمول است)
  • دوکشو شاخک لیفتراک
  • زنجیره دکل لیفتراک
  • جک بالابر دکل
  • ساید شیفت
  • جک دست دکل (گارد دکل)
  • کیت جک بالابر لیفتراک
  • بلبرینگ دکل لیفتراک
  • لوله و شیلنگ‌های دکل
  • سنسور دکل لیفتراک
دکل لیفتراک

قطعات برقی لیفتراک

چراغ جلو لیفتراک، بوق لیفتراک، سنسور صندلی لیفتراک، بوق دنده‌عقب لیفتراک، آینه جانبی لیفتراک، آینه محدب لیفتراک، چراغ گردان لیفتراک ف باطری، دینام استارت، دستور راهنما.

قطعات بدنه لیفتراک

از مجموعه قطعات لیفتراک میتوان به شاسی لیفتراک، وزنه تعادل لیفتراک، اتاق راننده و دکل لیفتراک، قطعات اکسل لیفتراک و سایر قطعات لیفتراک: فرمان لیفتراک، آمپر لیفتراک، صندلی لیفتراک، کاور اتاق لیفتراک، لیور لیفتراک، شیر بالابر، پمپ هیدرولیک لیفتراک، لاستیک لیفتراک، رینگ لیفتراک، اگزوز لیفتراک و … اشاره کرد.

صندلی لیفتراک

صندلی لیفتراک‌ها اصولاً در دو مدل فنردار و ساده طراحی می‌شوند.

با توجه به عدم وجود کمک فنر در لیفتراک ها استفاده از یک صندلی که فنردار باشد و تجهیزات ایمنی آن مثل کمربند کامل باشد بسیار ضروری است.

البته مدل ساده اقتصادی‌تر است و اگر لیفتراک را نهایتاً هفته‌ای هفت ساعت یا روزی یک ساعت استفاده می‌کنید. که اپراتور زیاد روی آن نمی‌نشیند نیز گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

صندلی لیفتراک

چراغ لیفتراک

امروز چراغ لیفتراک‌ها را به‌صورت LED می‌سازند که نور خوبی را می‌تواند در شب و یا حتی روز برای شما فراهم نماید.

لاستیک لیفتراک

تایر لیفتراک – لاستیک لیفتراک در سه نوع موجود است: کوشیون تایر، جامد (توپر) و پنوماتیک هوا.لاستیک کوشن لیفتراک از کائوچو جامد ساخته شده اند و به طور مستقیم بر روی چرخ قرار میگیرند. ارتفاع کمی دارند و شعاع چرخشی کمی دارند که یک مزیت بزرگ در قابلیت مانور دهی این تایر ها به شمار می رود. کوشیون تایر ها برای کار در محیط‌های داخلی و یا سطوح صاف مانند بتن مناسب هستند ولی برای محیطهای ناهموار بیرونی غیرقابل استفاده هستند.

فن لیفتراک

فن پشت رادیاتور لیفتراک‌ها مدل‌های مختلفی دارد. که به‌صورت مکنده یا دمنده ارائه می‌شود.

در حالت دمنده هنگامی‌که پشت رادیاتور قرار می‌گیرد هوا را از سمت موتور کشیده با گذر از رادیاتورها به بیرون انتقال می‌دهد. این حالت را مکانیک لیفتراک و کارشناس بسیار بیشتر توصیه می‌کنند. زیرا در حالت مکش گردوخاک و …. به سطح رادیاتور برخورد می‌کند. موتورهای میتسوبیشی اغلب این ویژگی را دارند به صورت دمنده عمل می‌کنند و به همین علت گردوخاک کمتری روی رادیاتور باقی می‌ماند و عمل …. کاری بهتر انجام می‌شود.

خرید و فروش لیفتراک